0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Montgomery / Teatret Svalegangen
Foto: Montgomery / Teatret Svalegangen

'No regrets'-forestillingen spillede for fulde huse. Især for mændene, viser de opgjorte salgstal.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mændene strømmede ind for at se fodbold-forestilling: »Her ramte vi den lige i røven«

Teatret Svalegangen har med forestillingen ’No Regrets’ om fodboldlegenden Stig Tøfting formået at tiltrække et uvant teaterpublikum. Succesen kan dels tilskrives en ændret kommunikationsstrategi, forklarer teaterdirektøren, der drømmer om en danmarksturné.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvordan tiltrækker man nye publikummer? Den, der kan finde svaret på det, har formentlig fundet kulturlivets hellige gral.

En del af svaret har Teatret Svalegangen i Aarhus fundet. En måned efter at forestillingen om hele Danmarks plæneklipper, Stig Tøfting, indkasserede de sidste klapsalver, kan teatret nu offentliggøre, at hele 8.077 publikummer indkasserede billetter. Det interessante her er ikke det samlede salgstal, men hvem der gemmer sig bag.

For i fem ud af seks alderskategorier købte mændene flere billetter end kvinderne. Noget, der ifølge teatret ikke er set i den tid, man har målt på det online billetsalg.

»Det er klart, at vi her ramte den lige i røven,« siger Per Smedegaard, direktør for Teatret Svalegangen til Kulturmonitor.

»Vi joker lidt med, om vi skal lave en opsætning over den tidligere AGF-cheftræner David Nielsens selvbiografi ’Sorte Svin’,« uddyber han.

Forestillingen, som har været udsolgt i næste hele spilleperioden på trods af flere forlængelser, adskiller sig også ved at have solgt markant flere billetter i løssalg. 3,86 procent af billetterne blev solgt i abonnementssalg, mens 52,26 procent var løssalg, hvor resten var til studerende og grupper.

Teatret har derfor nu søsat en brugerundersøgelse for at få en endnu bedre forståelse af, hvad der gjorde forestillingen til et hit blandt det nye publikum.

»Det interessante er, at mændene gerne vil i teatret. Vi har en god spredning i vores publikum, men oftest er det kvinderne, der foretager billetkøbet. Men når vi så står i salen, kan vi se, at mændene er her,« siger Per Smedegaard.

Hvem der står på scenen er ikke uvæsentligt

Teaterdirektøren forklarer, at Svalegangen har som en del af sit DNA at tænke teater som noget mere og andet end det, der kan foregå på en scene.

Som eksempel fremhæver han mash-up forestillingen ’Befri Gudstjenesten’ i Aarhus Domkirke forbindelse med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Her samarbejdede teatret med kirken om en forestilling, der skulle sætte gudstjenesten fri. Komplet med dansende kirketjenere, popsange, Michelin-nadver, nyskrevne bønner af forfattere og prædikener af aktuelle meningsdannere.

»Vi skal gøre vores for at komme i kontakt med andre publikummer og få folk, som tror, at teater ikke er noget for dem, til at gå i teatret. Der ligger en opgave i at være til stede i andre arenaer end der, hvor teatret normalvis hører til,« siger Per Smedegaard, som også kan se et mønster i, hvordan dem der står på scenen kan have en tiltrækningseffekt på et bestemt segment.

Mongomery / Svalegangen
Foto: Mongomery / Svalegangen

8.077 indløste billet til forestillingen i perioden 26. marts - 14. maj.

»Vi har tidligere haft en forestilling om Johnny Cash, som også solgte mange billetter blandt mændene, og det er en tanke, vi tager med videre. For det handler tilsyneladende også om, hvilke identifikationsfigurer vi sætter på scenen. Nu satte vi med ’No Regrets’ en mand på scenen, og så væltede mændene ind,« uddyber han.

Teater hører ikke kun til i kultursektionen

Forestillingen om Stig Tøfting har været i snart sagt alle medier. B.T, Ekstra bladet, TV 2 Sport har haft forestillingen omtalt. Selv Tipsbladet, som ellers ikke beskæftiger sig meget med den del af kulturen, der ligger uden for en fodboldbane eller sportshal, har skrevet om ’No Regrets’.

Kommunikationen om forestillingen har derfor også en stor del af æren for billetsuccesen, forklarer Per Smedegaard.

»Vi er hele tiden på udkig efter, hvordan vi kan komme i kontakt med andre mennesker og derved nedbryde den silotænkning, som medierne har. Vi er glade for at blive nævnt i avisernes kultursektioner, men vi vil også gerne andre steder hen,« siger han og komme med en anekdote om en leder fra en betonvirksomhed, som var på samme lederkursus, som ham selv:

»Vi talte om en forestilling, vi havde om cancer, som han syntes lød interessant. Jeg fortalte, at han måtte have læst om den alle mulige steder, hvortil han konstaterede: ’Det stod nok i kultursektionen, og den læser jeg ikke’. Vi skal derfor være til stede på andre platforme og i andre sektioner, så vi kan bryde de strukturer, som gør, at folk finder teater interessant, men aldrig kommer i berøring med det.«

Teatret Svalegangen går lige nu med tanker om at genopsætte publikumssuccesen.

»Vi har en føler ude hos en række teatre, hvor vi har spurgt, om de kunne være interesserede i at opsætte stykket, hvis vi overvejede at sende den på en danmarksturné. Det virker lovende,« siger Per Smedegaard.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce