0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Peter Mark Lundberg er direktør for brancheorganisationen Dansk Teater.

Dansk Teater: Lad kulturbranchen være med til at udpege bestyrelser til de kunstneriske uddannelser

Scene

Kulturminister Joy Mogensen (S) bekendtgjorde tirsdag, at hun sætter gang i en undersøgelse af ledelse og strukturer på de kunstneriske uddannelser. Hos brancheorganisationen Dansk Teater hilser direktør Peter Mark Lundberg i den grad undersøgelsen velkommen – og han krydser fingre for, at den vil føre til, at kulturbranchen både får en større og mere direkte indflydelse på de kunstneriske uddannelser.

“Det er underligt, at de kunstneriske uddannelser i dag ikke har samme forankring i virkeligheden som andre uddannelser,’ mener Peter Mark Lundberg.

Undersøgelsen er blevet sat i værk, efter et tumultarisk 2020 på Kunstakademiet i København kulminerede med, at Kulturministeriet i december bekendtgjorde, at den nu forhenværende rektor, Kirsten Langkilde, ville forlade sin stilling på grund af uenighed med ministeriet. Året før – i 2019 – var det en anden kunstnerisk uddannelse – Den Danske Filmskole – der var præget af uro, konflikt, mistillid og også her endte den daværende rektor Vinca Wiedemann med at gå af.

“I den sidste tid har der desværre været for meget støj, der har taget fokus fra det, som det hele handler om. Nu håber vi, at en reform af de kunstneriske uddannelse kan give mulighed for, at vi som branche og arbejdsgivere kan være med til at tage et større direkte ansvar for udviklingen, ligesom man kender det fra andre uddannelser uden for det kunstneriske område,” siger Peter Mark Lundberg.

Fokus i undersøgelsen er på ledelse og strukturer og uddannelsernes udviklingsmuligheder i forhold til eksempelvis kunstnerisk praksis, ledelseskraft og de studerendes mulighed for indflydelse, men også på et “øget fokus på forretningsforståelsen på uddannelserne”, mens det af det endnu ikke nedsatte undersøgelsesudvalgs kommisorium fremgår, at det blandt andet “skal afspejle entreprenørskab/forretnings- og brancheforståelse”.

Ønsker større gennemsigtighed

Den oplagte vej til mere direkte indflydelse går gennem bestyrelsesarbejde. Mens nogle kunstneriske uddannelser i dag har en bestyrelse, er det på andre ikke tilfældet. Folketingets partier er – forud for undersøgelsen – netop blevet enige om, at Kunstakademiet i København skal have en bestyrelse, og det er Peter Mark Lundbergs øjne den helt rigtige vej at gå.

“Brancherne vil gerne inviteres med til bordet i en bestyrelse, fuldstændig som man for eksempel kender det fra medieuddannelserne. Både arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer vil kunne bidrage med vigtig viden i forhold til, hvad det er for et kunstnerisk arbejdsmarked, der skal uddannes til,” siger Peter Mark Lundberg, som håber på, at der bliver sikret en større gennemsigtighed i de strategiske valg for uddannelserne.

På Dansk Teaters eget felt, scenekunstbranchen, er et godt eksempel ifølge Peter Mark Lundberg hele efteruddannelsesområdet, som han mener med fordel kunne tilrettelægges i større dialog med teater- og filmbranchen.

“Det er fint nok at blive spurgt en gang imellem, men man savner at kunne få lov at tage ansvar, lægge strategi og byde systematisk ind, så der er større agilitet og match mellem udbud og efterspørgelse,” siger Peter Mark Lundberg.

De kunstneriske uddannelser har i dag et aftagerpanel, som repræsenterer branchen. Opfylder denne ordning ikke det formål?

“Vi vil gerne være med til at tage ansvar helt fra optagelsen – og ikke kun som aftagere. Ligesom vi tror på, at det er en styrke at have bestyrelser på teatrene med et bredt blik på branchen og omverdenen, ville bestyrelser med et større direkte ansvar for de kunstneriske uddannelser også være med at styrke de kunstneriske uddannelsers vigtighed, rolle og position i det kulturpolitiske landskab,” mener Peter Mark Lundberg.

Aftagerpanelerne beskæftiger sig jo netop med uddannelsernes indhold for at sikre, at dimittenderne er relevante for branchen samt at der bliver uddannet folk med de kundskaber, der er behov for. Hvad er det, der i dine øjne mangler på dette område?

“Det kunne for eksempel være branchen, der udpeger bestyrelsesmedlemmer og ikke ministeriet, ligesom der kunne være mulighed for indsigt i de økonomiske prioriteringer på uddannelserne,” siger Peter Mark Lundberg, der understreger, at vi i Danmark har kunstneriske uddannelser af utrolig høj kvalitet:

“Derfor ønsker vi at være med at sikre, at det også er sådan fremover. Uddannelserne bør i vores øjne ikke tilrettelægges efter skiftende politiske landskaber, men efter et ønske om at udfordre det etablerede, men også dække behovet på arbejdsmarkedet – og i sidste ende hos publikum og danskerne.”

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage