0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Smukfest i Skanderborg tegner sig for den mest markante prisstigning blandt de store festivaler. Her er det Benjamin Hav & Familien, der giver koncert på Bøgescenen 4. august.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker: Festivalernes prisstigninger risikerer at ensarte publikum

Det kan mærkes på pungepungen og givetvis også ses blandt gæsterne, når priserne på landets store festivaler presses i vejret.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musikfestivalernes mærkbare prisstigninger på billetter såvel som mad og drikke – stigninger, der særligt har kunnet mærkes denne sommer – risikerer at kvæle diversiteten og i stedet ensarte festivalernes publikum.

Det skriver DR, der har kortlagt prisstigningerne på landets største festivaler fra år 2010 til 2020. Her fremgår det blandt andet, at en partoutbillet til Smukfest er steget fra 1.800 til 2.695 kroner på de 10 år, mens en tilsvarende billet til Roskilde Festival i samme periode steg fra 1.675 til 2.250 kroner.

»Vi risikerer, at de store festivaler bliver bobler for mere homogene forbrugersegmenter frem for at være et sted, hvor man fester sammen med mennesker, der er anderledes end én selv,« siger sociolog, festivalforsker og lektor på Roskilde Universitet Fabian Holt til DR og betoner, at festivalernes demokratiske værdi er »vigtigere end nogensinde«.

Flugter med doktorafhandling fra 2020

Fabian Holt har tidligere beskæftiget sig med både danske og andre europæiske musikfestivalers gradvist mere tydelige ensretning i doktorafhandlingen ’A Better Place for Music? The Social Study of Musical Performance Institutions’, som han uddybede sine tanker om i Kulturmonitor tilbage i 2020.

Her fortalte forskeren, hvordan festivalernes afhængighed af store sponsorer og underholdningskoncerner har gjort det svært for de enkelte festivaler at bryde de »bureaukratiske« og konkurrenceprægede rammer.

For to af de nye københavnske festivaler, der står på tærsklen til afholdelse, har det udfordrende marked dog ikke givet de store bekymring.

»Vi tror i hvert fald oprigtigt på, at vi har fundet et hul i markedet, og vi føler, at vi har gode forudsætninger for at ramme noget, som de andre festivaler ikke gør,« lød det forleden fra Refshaleøen-baserede O / Day Fest, mens medstifteren af AiaSound på Amager, Frederik Kjærgaard, på lignende vis betonede sit opfyldte ønske om at »give vores gæster en oplevelse, de ikke får andre steder.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce