0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kasper Kristoffersen
Foto: Kasper Kristoffersen

Formand for Dansk Musiker Forbund (DMF), Søs Nyengaard.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny formand for musikerne varsler opgør med manglende politisk bevågenhed og forgængers #MeToo-håndtering: »Han har haft sin ledelsesstil, og jeg har min«

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der lyder nye toner i Danmarks største fagforbund for musikerne – Dansk Musiker Forbund (DMF). Efter mere end 28 år på formandsposten slap Anders Laursen ved forbundets årlige kongres for tre uger siden roret.

Ny på posten som formand er Søs Nyengaard. Uddannet violinist, født i Danmark, men opvokset og bosiddende i Australien indtil hun blev 28 år, hvor hun flyttede til Danmark igen. Sideløbende med en ansættelse i Aarhus Symfoniorkester blev hun mere og mere involveret i fagligt arbejde. Dels som tillidsmand og både næstformand og formand i Landsdelsorkestermusikernes Fællesråd og i DMF-regi som medlem af hovedbestyrelsen og DMF’s forretningsudvalg.

Det er hende, der nu skal styre DMF gennem rørte vande med en coronakrise, der stadig hænger over musikbranchen, manglende anerkendelse af kulturen som erhverv og en #MeToo-problematik, som hendes forgænger ikke kom helt elegant ud af.

Hvorfor valgte du at stille op til det, mange opfatter lidt som øretævernes holdeplads?

“Jeg valgte at stille op, fordi kulturpolitik er overordentlig vigtig i vores land. Det er vigtigt i hele verden, og der skal være nogle stærke frontkæmpere i kulturen. Jeg har tænkt mig at være en af dem.”

Og hvad bliver de vigtigste prioriteter for dig – både på en korte og den lange bane?

”På kort sigt – og jeg håber, det er på kort sigt – der er det de udfordringer, vi står i lige nu. Det helt store problem er, at musikerne ikke længere bliver booket, og det er en dybt alvorlig situation, der kræver hjælp fra regeringen. Det er jeg og hele forbundet ekstremt optaget af. Vi oplever lige nu, at mange af vores medlemmer befinder sig langt over smertegrænsen.”

Og på langt sigt?

”Mine prioriteter på langt sigt handler både om at styrke musikken og om at styrke kulturlivet som helhed. Alle organisationer, der arbejder med kultur, bliver i fællesskab nødt til at hjælpe politikerne med at hjælpe kulturerhvervene. Det er netop nu, mens coronakrisen raser, at vi bliver nødt til at bygge broer og flytte holdninger. Politikerne har brug for hjælp til at forstå den værdi, som kulturerhvervene skaber. Det er jeg ekstremt optaget af.”

Åbent brev til statsministeren – men ikke kulturministeren

Jeg ved, at I har skrevet et åbent brev om nogle af disse problemer til Mette Frederiksen, som I afventer svar på. Har I også skrevet til kulturminister Joy Mogensen?

“Nej. Det har vi ikke.”

Hvorfor ikke?

“Fordi Dansk Musiker Forbund hele tiden har været i løbende dialog med kulturministeren. På trods af det er politikerne stadigvæk ikke bevidste nok om mangfoldigheden i det danske musikmiljø. De har ikke været bevidste nok om, hvordan vi lever, hvordan vores hverdag er sat sammen, og hvordan mange af os tjener vores løn. Mange musikere overlever på en lille patchwork-økonomi, og jeg fornemmer, at mange politikere er overraskede over, hvor lidt nogle musikere tjener. Mange tror, vi er et forkælet erhverv, men det er vi langt fra. Vi er et dedikeret og meget passioneret erhverv og gør mange ting alene ud af kærlighed. Sagen er bare, at vi ikke kan leve af kærlighed alene.’

Har Joy Mogensen været en god kulturminister for musikerne?

”Jeg har lyst til at tale med Joy Mogensen og høre, hvad hun har af tanker, og så håber jeg samtidig, at hun har lyst til at høre, hvad jeg har af tanker og ideer om fremtiden. Og så må vi se, hvad jeg synes om hendes svar til den tid.”

Mangfoldighed uden topstyring

Du stillede op til valg i en særlig konstellation som et ’formandshold’ og du endte med at blive valgt sammen med Henrik Jansberg og Thomas Sandberg – hvorfor det?

”Jeg stillede op med et hold, der repræsenterede Dansk Musiker Forbunds store mangfoldighed af musikere. På kongressen valgte medlemmerne, hvordan holdet skal sammensættes. Mangfoldigheden er i høj grad repræsenteret i vores formandshold. Det består, ud over mig som formand, af Thomas Sandberg som næstformand og Henrik Jansberg som 2. næstformand. Vi er kommet rigtig godt fra start, og jeg oplever, at vi med vores konstellation har opnået en tillid ude i musikmiljøet, hvilket er helt afgørende.”

Jeg kan høre, at du ikke er en fortaler for topstyring?

”Det er fuldstændig rigtigt. I den grad ikke.”

Hvad bliver de største forandringer med dig ved roret i forhold til Anders Laursen?

”Anders Laursen har gjort det godt. Han har haft sin ledelsesstil, og jeg har min. Jeg kommer til at invitere åbent til dialog med andre kulturorganisationer. Samarbejde og sammenhold er ord, der betyder rigtig meget for mig, og det er det, jeg står for.”

Har DMF i din optik da tidligere være for lukket?

“Jeg er meget stolt af Dansk Musiker Forbund og især af det hårdt arbejdende sekretariat, vi har, og de dedikerede mennesker, der er i organisationen. Så jeg har ingen kritik af forbundets tidligere arbejde – jeg ser fremad.”

’Jeg er kvinde, jeg er menneske, men jeg er først og fremmest Søs’

Du er den første kvindelige formand for DMF nogensinde. Betyder det noget?

”Som jeg også sagde til valget – jeg er kvinde, jeg er menneske, men jeg er først og fremmest Søs. Jeg er stolt af at være kvinde og mor og for mig handler det om respekt for os selv og hinanden, men mine mærkesager og mit arbejde vil være uafhængigt af køn. Samtidig understreger jeg, at kønsdebatten og sexisme vil have min særlige bevågenhed.”

På det seneste har der været en del kritik af DMF’s udmeldinger og håndtering af sexisme og #MeToo-sager i musikbranchen. Skulle I efter din mening have håndteret det anderledes?

“Jeg kigger fremad. Nu er vi et nyt hold, og jeg mener, at vi er klædt på til at kunne håndtere sexisme-debatten fremover.”

Men hvor vigtig er denne fokus på sexisme og overgreb i musikbranchen i forhold til de andre ting, der trænger sig på?

”Den er utrolig vigtig. Det er fundamentalt, for det handler om vilkårene for musikerne, og som fagforening skal vi sikre, at arbejdsvilkårene er optimale. Det er absolut øverst på vores dagsorden.”

Fremtidig fokus på adfærdsændringer

Nu har du været musiker selv i mange år – har du været ude for eller oplevet nogle af de her ting, som nogle af dine kollegaer kommer frem med omkring #MeToo i musikbranchen?

“Som sagt – jeg kigger fremad. Det har jeg ikke lyst til at udtale mig om.

Det har jo været nogle sager – ikke mindst i det klassiske musikmiljø – og som tidligere tillidsmand har du så en fornemmelse af, hvor udbredt sexisme og overgreb er i netop den del af musikbranchen?

“Det kan jeg selvfølgelig ikke komme ind på, men det er ikke, fordi jeg på nogen måde vil negligere emnet. Det her er utrolig vigtigt, og det handler i allerhøjeste grad om arbejdsmiljø og en ordentlig behandling af vores kollegaer. Selvfølgelig skal den slags ikke finde sted. Vi er her for at beskytte vores medlemmer.”

Har I nogle konkrete tiltag på området, du vil tage skridt til at få iværksat?

“Nu har jeg lige sat mig i stolen, så det skal vi have talt om i formandsteamet. Men vi er allerede i gang. Dansk Musiker Forbund har netop deltaget i en konference om sexisme i musikbranchen, og over de kommende måneder deltager vi i et workshopforløb med fokus på, hvordan man skaber adfærdsændringer.’

Men set i lyset af hvordan I har været noget passive på det her område, så kan det måske være svært for den enkelte at komme til jer som fagforbund med noget, der måske er dybt personligt. Så hvordan får I skabt den tillid overfor jeres medlemmer?

“Vores medlemmer har altid kunnet komme til Dansk Musiker Forbund og få deres sag behandlet professionelt og i dybeste fortrolighed, og det kan de også nu og i fremtiden. Hvis der er nogle, der tidligere har følt sig utrygge ved at komme til os, så vil jeg gerne understrege, at vores sagsbehandlere sidder klar til at hjælpe.”

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce