0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sexisme i musikbranchen: Kvindelige musikere har hævet stemmen, men hvad gør branchen selv?

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Siden tv-vært Sofie Linde i sidste måned berettede om grov sexchikane i DR, har talrige støtteerklæringer og anklager både med og uden navns nævnelse sat streg under et højaktuelt problem i den danske mediebranche.

Også i kulturlivet er kampen mod sexisme blevet italesat med fornyet alvor, og mens en mistænkeligt tavs rådgivningslinje og en kommende rapport har sat film-, tv- og teaterbranchen i beredskab, har to kvindelige musikere nu spillet debatten ind på musikbranchens banehalvdel.

Kvindelige musikere deler egne erfaringer

En af de musikere er Annika Aakjær, som i en kommentar til musikmediet Gaffa tidligere på måneden beskrev sexistisk opførsel som en udbredt tendens blandt producere, pladeskaber og medarbejdere i musikbranchen.

"Der, hvor den ubevidste sexisme i min optik bliver værst er, når den figurerer underbevidst i min egen branche. Når nedvurderingen kommer fra en ende af spektret, der burde tro på den kvindelige kunstner. Her er sexismen altså både udbredt og paradoksalt uerkendt," skriver musikeren og refererer blandt andet til en specifik episode fra 2018, hvor sexistiske kommentarer møntet på en kvindelig musiker fandt sted "på gangen hos et af verdens største pladeselskaber."

Efterfølgende kunne sangerinden Signe Svendsen på Instagram berette om en episode fra sit eget liv, hvor hun befandt sig i et sangstudie hos "en anderkendt producer" og som konsekvens af varme temperaturer endte med at indspille sin vokal kun iført t-shirt.

"Et stykke tid efter er jeg sammen med bandet igen, og dér siger de på en sådan tøhø-agtig måde, at produceren havde skruet op for varmen i sangboksen den dag. At han havde fortalt de andre om det her trick, han brugte, for at få kvindelige sangere til at smide tøjet, imens de arbejdede," skriver Signe Svendsen på Instagram.

Musikforlæggerne kender ingen eksempler

Hos brancheforeningen Musikforlæggerne, der repræsenterer de professionelle musikforlag i Danmark, kender man ikke til konkrete eksempler som dem, Annita Aakjær eller Signe Svendsen har beskrevet.

"Vi tager selvfølgelig kønsproblematikken meget alvorligt, for der er alt for få kvinder i branchen. Og det er mere det, vi har mulighed for at beskæftige os med – og som vi meget aktivt beskæftiger os med – end hvad nogen har sagt af dumsmarte eller direkte krænkende bemærkninger," siger Musikforlæggernes bestyrelsesformand, Ole Dreyer og fortsætter:

"Vi arbejder strategisk for at fremme repræsentationen og ligestilling i branchen. Men vi kender ingen eksempler på decideret krænkende eller sexistisk adfærd, vi kan forholde os til, for der er ikke nogen, der er trådt frem endnu inden for vores forening."

Dansk Artist Forbund vil "rydde op i forældet samtalekultur"

Som talerør for de danske artister har den nytiltrådte formand i Dansk Artist Forbund, Sara Indrio Jensen, tidligere bakket op om Sofie Lindes opråb og de affødte støtteklæringer, som nu – dog endnu knap så talstærkt – også har nået musikbranchen.

I en pressemeddelelse bekendtgjorde Sara Indrio Jensen i sidste uge, "at vi som branche bør gøre alt, hvad vi kan, for at få en respektfuld og ligeværdig kommunikation, både med hinanden og dem, vi samarbejder med."

Til Kulturmonitor kalder formanden det nu "en mærkesag" for hende at indsamle tal og fakta på området, og hun finder det i øvrigt afgørende at støtte initiativer, der allerede tidligt i karriereforløbet værner om de kvindelige artisters udfoldelsesmuligheder – deriblandt camp-initiativer som Pop Pilot, PigeCamp og JazzDanmarks improvisationscamp for piger.

Konkret lægger Sara Indrio Jensen dog også vægt, at nuancer og proportioner ikke bør kastes under alarmberedskabets bus, når først eksemplerne på krænkelser og sexistisk adfærd viser sig.

"Vi bakker op entydigt op om de kvinder, som har været udsat for chikane eller diskriminerende adfærd. Men vi vil samtidig gøre opmærksom på at der er mange mænd blandt vores medlemmer, som ikke laver chikane, og at den åbne, respektfulde samtale er nødvendig for at skabe positive forandringer. Her læner vi os op ad forskningen, som siger, at det er de samme mænd, som laver mange overgreb, men at de fleste ikke gør. Det sagt kan der være en samtalekultur, som er forældet, og som vi skal rydde op i," siger formanden.

Sag vakte opsigt på Aarhus Symfoniorkester: "Det er vigtigt ikke at gå i panik"

Som en del af Aarhus Symfoniorkesters tostrengede ledelse har Jesper Nordin ikke oplevet deciderede sexchikane- eller krænkelsessager, siden han tiltrådte posten som musikchef 1. januar. Til gengæld har et specifikt optrin fået ham til at stille skarpt på problemet.

"Vi har mange tilrejsende gæstekunstnere, og nogle af dem opererer måske i et andet kulturelt miljø, end hvad vi er vant til i Danmark. Det betyder, at der måske godt kan falde en kommentar, som ikke er målrettet nogen bestemt person, men som – tilsigtet eller utilsigtet – måske kan virke stødende," siger musikchefen og fortsætter:

"Siden jeg kom i januar måned, har vi talt om et enkelt tilfælde af den nævnte karakter og overvejet, om det skulle have konsekvenser. Jeg har efterfølgende været særligt opmærksom på det, og der er en årvågenhed hos alle. Jeg har talt med vedkommende, og så må vi se, om det har gjort en forskel i næste samarbejdsperiode. Jeg synes, det er vigtigt ikke at gå i panik, men at granske den enkelte sag nøje."

Hvad er dit konkrete ansvar som musikchef i sådan en situation?

"At sikre at medarbejderne ved, hvor de skal gå hen, hvis de har en sag, at de føler sig hørt, og at der bliver gjort noget, hvis det viser sig, at der er noget om sagen. Vi har stort set en 50/50-fordeling af kvinder og mænd i orkestret, og det er et sundt tegn, synes jeg. Det er min oplevelse, at vi generelt har et sundt og respektfuldt arbejdsmiljø."

DEOO: "Det er et langt, sejt – men vigtigt – træk"

Hos interesse- og brancheorganisationen Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO) anerkender man, at sexisme-debatten har sin berettigelse i musikbranchen, også hvad den klassiske musik angår.

”Vi følger debatten tæt og ser ikke problemerne med sexisme isoleret til hverken mediebranchen eller Folketinget. Vores blik har gennem flere år været på øget mangfoldighed i musiklivet, blandt andet ved at sætte fokus på kønsfordelingen blandt de komponister og dirigenter, der programsættes," udtaler bestyrelsesformanden i DEOO, Eyvind Vesselbo, i en skriftlig kommentar til Kulturmonitor og tilføjer:

”Vi har som brancheorganisation bestemt et ansvar for, at vores medlemmer er bevidste om problemerne med sexisme, og at de er gearet til at håndtere personsager på bedst mulig vis. Det ansvar løfter vi blandt andet ved at rådgive vores medlemmer individuelt. Vi vurderer løbende, hvordan vi som organisation kan gøre det bedre, hvordan vi kan øge fokus på sexisme, og hvordan vi dæmmer op for problemet. Det er et langt, sejt – men vigtigt – træk.”

Kulturmonitor har rakt ud til Dansk Musiker Forbund samt pladeselskaberne Warner Music Denmark, Sony Music Denmark og Universal Music Denmark. Ingen af disse er vendt tilbage.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce