0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Rogelio Aburto
Foto: Rogelio Aburto

Som ny kunstnerisk chef for Aarhus Symfoniorkester vil 44-årige Jesper Nordin lægge en ny, langsigtet og særdeles ambitiøs kurs for orkestret.

Aarhus Symfoniorkester vil kigge Hollywood-giganter og globale computerspilsfænomener over skulderen: »Det her er ikke noget, der er forsøgt før«

Musik

Jesper Nordin har en plan. Og den lyder vild. Og vovet.

Efter en omtumlet periode for Aarhus Symfoniorkester, hvor den forrige leder Kristian Rahbek Knudsen pludselig fratrådte sidste år som følge af samarbejdsproblemer med medarbejderne, blev den 44-årige dirigent og komponist i december præsenteret som Aarhus Symfoniorkesters nye kunstneriske chef i en ny todelt ledelse sammen med Thorkild Andreasen, der blev orkestrets nye administrations- og sponsorchef.

Siden da har det været småt med udmeldinger om orkestrets langsigtede vision. Indtil nu.

For selvom sæsonen lægger fast halvandet år ude i fremtiden, og Jesper Nordins planlagte tiltag først vil kunne mærkes fra sæsonen 2021/2022, har han alligevel lyst til at lette låget på den gryde, der i øjeblikket syder og simrer på det kunstneriske chefkontor.

’Det er noget, jeg har tænkt over i lang tid, og som kommer til at tage lang tid at realisere. Det er der ingen tvivl om,’ siger Jesper Nordin, da Kulturmonitor fanger ham over telefonen.

Her understreger han, at dele af planen om at ændre og forny Aarhus Symfoniorkester stadig må stå hen i det uvisse, og det for – som han siger – ’ikke at give det hele væk.’

’Men mit klare udgangspunkt er spørgsmålet om, hvordan man kan styrke graden af indlevelse og fordybelse blandt symfoniorkestrets gæster. Der er et fedt engelsk ord, der er lidt vanskeligt at oversætte til dansk. Immersion. Det at lade sig indfange og give sig hen til noget. Det er det, jeg sigter efter at forstærke, og det skal være i alle tråde, der går fra symfoniorkestret og ud i verden – både hos publikum, hos vores erhvervspartnere og øvrige samarbejdspartnere som Musikhuset, Den Jyske Opera og Konservatoriet. Det skal skinne klart igennem, hvad det er, vi nu prøver på.’

Den langsigtede fortælling

Med til Jesper Nordens begejstring for ordet immersion hører også termen world building – et popkulturelt skabelsesfænomen, der får millioner af kulturforbrugere til at knytte sig til film, serier, spil og bøger gennem længere tid, og som herhjemme for nyligt kom på uddannelseskortet i form af en tværmedial manuskriptlinje.

Men hvad det kan traditionsbundne aarhusianske symfoniorkester lære af Hollywood-giganter og globale computerspilsfænomener? Masser, mener Jesper Nordin.

I sidste ende drejer det sig nemlig om noget klassisk som narrativet og dramaturgien – elementer, der lægger kimen for den store, medrivende og ofte tidskrævende fortælling.

’I vores branche er vi er vandt til at planlægge fra år til år uden de store udsving. Det kan være, vi laver nogle temaer for det enkelte år. Det kan være, at det er Carl Nielsen-år eller Beethoven-år, og at det i sig selv sætter retningen. Den slags temaer skal vi selvfølgelig også lave. Vi skal værne om vores kerneydelse og gøre det, vi ved, at vi er gode til. Men vi skal også gøre noget andet,’ siger Jesper Nordin og fortsætter:

’Jeg vil gerne skabe en form for langsigtet dramaturgi, som involverer orkestret, og som udvikler og udfolder en fortløbende fortælling gennem længere tid. Måske fire-fem år. Normalt går man til en koncert, som varer to timer, og så går man hjem igen. Mere behøver man som sådan ikke at engagere sig i andet end den ene, relativt korte fortælling. Det er meget kortsigtet. Men grunden til, at eksempelvis Marvel Cinematic Universe er så stort, er fordi det er tænkt stort og indeholder en meget langsigtet dramaturgi. Det er ikke bare en enkelt film, der skal fortælle en kort historie på to timer. Det samme kan siges om Harry Potter-universet eller de computerspil, der får millioner af mennesker til at investere uger, måneder og år af deres liv t