0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra arrangementer til værdier: Musikhuset Aarhus har genopfundet sit dna og ændret kommunikationsstrategi

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

“Vi vil skabe den slags møder mellem mennesker, der bliver til minder for dem i salen og på scenen. Fordi alle sanser er inviteret, og det hele sker live, i realtime og sammen.”

Sådan lyder de indledende ord i en markedsføringsvideo, som Musikhuset Aarhus har sendt ud i forbindelse med lanceringen af det nye program. Ingen arrangementer eller highlights for den kommende sæson bliver nævnt. Til gengæld bliver kvaliteterne ved kunst- og kulturoplevelser, hvor man fysisk befinder sig sammen med kunstnerne og andre publikummer fremhævet i videoen, hvor det blandt andet lyder:

“Vi vil tilbyde et levende alternativ til det passive kulturforbrug. Til den endeløse seriestreaming i sofaen og på de sociale, eller asociale, medier på mobilen. Til den voksende mængde af halvtomme kulturkalorier som vi konsumerer helt alene.

Vi vil være rammerne om fabelagtige fællesskaber. For en del af magien opstår mellem mennesker i nærværet her og nu.”

Videoen er et eksempel på Musikhuset Aarhus’ nye kommunikationsstrategi, hvor man under sloganet 'Life is live' har valgt at lægge vægt på værdier i stedet for konkrete arrangementer.

“Det har vi gjort, fordi det kan noget andet og noget mere. Vi er gået efter noget, der appellerer til hjerne og hjerte på en anden måde, end når man kommunikerer specifikke arrangementer. Ikke at det ene udelukker det andet. Når man kommunikerer et arrangement, handler det primært om at skabe noget opmærksomhed og sælge nogle billetter. Her etablerer vi i stedet nogle følelser hos folk. Mange af vores gæster kommer to, tre eller fire gange i løbet af et år, og vi vil gerne bekræfte dem i, at noget af det bedste, som de kan gøre for deres livskvalitet, er at komme ind og være en del af et fællesskab i og omkring kunsten,” siger Musikhuset Aarhus’ direktør, Jan Christensen, til Kulturmonitor.

Det nye tiltag pirker også lidt til samvittigheden hos dem, der lidt for ofte vælger den nemme løsning.

“Det kender vi nok allesammen. Man kommer hjem fra arbejde, og hvad gør man så? Man tænder for fjernsynet eller en anden skærm. Vi vil gerne skubbe til dem og sige: Måske skulle I se at komme forbi og opleve noget sammen med andre mennesker,” siger Jan Christensen.

Et ønske om at genopfinde sig selv

At kulturoplevelser hæver livskvaliteten er ikke grebet ud af den rene luft. Epinion har for nylig lavet en meningsmåling i Aarhus og Aalborg, hvor deltagerne helt åbent blev spurgt til hvad, der var afgørende for, at de mente, at de boede i en god by. Her kom kultur ind på en klar førsteplads i begge byer. Og adskillige undersøgelser har gennem tiderne påvist, at kunst og kultur er en væsentlig kilde til tilfredshed og oplevelsen af høj livskvalitet.

“Det værste, som man kan gøre i en sammenhæng som denne, er at postulere noget, der ikke er sandt. Derfor har vi kigget på en masse analyser og på os selv, og vi er et levende hus, der har åbent 24 timer i døgnet. Når det er sagt, er det også meningen, at værdierne skal fungere som en ledestjerne internt i vores organisation. Når man går ud og siger, at man er levende, så skal man også sørge for, at det er tilfældet,” mener Jan Christensen.

Da Musikhuset Aarhus for få dage siden holdt et pressemøde og præsenterede det kommende program, blev det også indledt med fortællingen om værdien af live-oplevelser. Aarhus Stiftstidende kvitterede med en leder med overskriften ‘Kulturliv med omtanke’ og roste Musikhuset for den udvikling, som kulturinstitutionen har gennemlevet de seneste år.

Den nye kommunikationsstrategi er resultatet af et internt arbejde, hvor man i Musikhuset har ledt efter sit dna for at genopfinde sig selv.

“Tidligere har vi kørt på, at vi er Nordens største musikhus, men der skulle ske noget nyt – ingen øst for Storebælt ved, at vi er Nordens største musikhus. Vi har i løbet af de sidste tre til fire år haft en vækst på 70 procent og har i dag 975.000 gæster i løbet af et år. Vi lægger hus til omkring 1500 arrangementer om året, hvoraf de 500 er gratis. Væksten har ført til en øget kommunikationskraft, og i den forbindelse har vi ledt efter fællesnævneren, og Maggi-terningen er, at kunst og kultur skaber livskvalitet, og at vi er et levende hus,” siger Jan Christensen, som ikke lægger skjul på, at de værdier, som Musikhuset Aarhus nu kommunikerer også falder i god jord hos fonde, som blandt støtter mange af de gratis arrangementer i huset:

"Fondene synes, at det er et sympatisk budskab – og det er noget, som man tænker over."

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce