0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Den uomgængelige Venedig Biennale har nationale pavilloner i identitetskrise

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er svært, hvis ikke aldeles umuligt for kunstmiljøet at forestille sig en verden uden Venedig Biennalen eller en biennale uden en dansk pavillon. Men pavillonerne er under forandring.

”Krøyer var den første, der repræsenterede Danmark tilbage i 1895, før vi overhovedet havde egen pavillon, der først kom til i 1932. Jeg kan ikke forestille mig, at det ikke skulle fortsætte sådan med danske kunstnere her,” siger Lisette Vind Ebbesen fra Statens Kunstfond.

Kulturministeriet afsætter 2,2 millioner kroner til den danske pavillon om året på verdens ældste og største biennale.

”Jeg mener, at det beløb, vi afsætter om året, er givet rigtigt godt ud. Det er et passende beløb, selvom den synlighed og omtale, der følger med, er svær at gøre op i penge,” siger Lisette Vind Ebbesen.

Flere penge er selvfølgelig altid velkomne, en eventuel tilbagevenden til gruppeudstillinger, brug af pavillonen på endnu uopdagede måder – Lisette Vind Ebbesen kan se mange måder, hvorpå den danske pavillon kan fortsætte med at være relevant.

”Biennalen er stadig den verdensbegivenhed inden for kunsten, som folk fra hele verden rejser for at se og opleve. Vores pavillon giver en uvurderlig synlighed og omtale for Danmark og dansk kunst,” siger hun.

Uomgængelig men i hvilken form

Lisette Vind Ebbesen selv og resten af den danske kulturelite var atter på plads, da Jesper Hermansen, direktør Slots- og Kulturstyrelsen, torsdag åbnede dette års danske pavillon i kulturministerens fravær på grund af valgkampen.

Michael Thouber, direktør for Charlottenborg, der var til stede ved åbningen, mener også, at der altid er noget at komme efter på biennalen.

”Relevansen og oplevelsen afhænger af projekterne og kurateringen, men det er altså hele verden, der så at sige still