0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Larissa Sansour repræsenterer Danmark til Venedig Biennalen: "Jeg kan ikke vente med at se folks reaktion"

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verden er i opbrud, og det at være et menneske, der både hører til og hører hjemme, er ikke en så ligefrem ting, som det måske har været. Og det bliver vi nødt til at tale om, hvilket kunstneren Larissa Sansour har insisteret på med støt stigende succes hen over tre årtier nu.

På lørdag åbner hendes udstilling 'Heirloom' i Den Danske Pavillon på Venedig Biennalen. Forløbet op til åbningen har været intenst.

"Jeg er både glad, stolt og lidt skræmt over at skulle repræsentere Danmark i Venedig," siger Larissa Sansour til Kulturmonitor og uddyber:

”Jeg blev informeret i juli 2018, og produktionsperioden har været rigtig intens. Den type projekt, jeg vil præsentere i Venedig, tager mig normalt op til to år at færdiggøre. Men jeg er meget tilfreds med den måde, tingene er udfoldet på, og installationen af ​​arbejdet ser nu ud til at være i overensstemmelse med planen.”

Charlotte Præstegaard, ph.d. og kunsthistoriker, er en af dem, der har fulgt Sansours arbejde igennem mange år. Som daglig leder af Astrid Noacks Atelier på Nørrebro samarbejdede Præstegaard med Sansour om en filmscreening og en artist talk i atelieret under Art Week i maj 2018.

”Sansour er en meget præcis kunstner, hvad angår de temaer, hun bearbejder, og hvad angår det formmæssige, æstetiske udtryk, hun skaber i sine film og installationer. Hendes film er formfuldendte filmværker, der på en både subtil og direkte facon tager fat om storpolitisk stof og italesætter væsentlige tematikker om, hvad det betyder for os mennesker at høre til et sted eller i et land; hvordan kultur former os gennem vores møder med alt fra ideologi og religion til bygningsværker, mad og sprog,” siger Charlotte Præstegaard.

En udforskning af aktuelle politiske spørgsmål

Larissa Sansour blev kort efter udstillingen i det lille Nørrebro-kunstnersted valgt til at repræsentere Danmark på dette års Venedig Biennale, hvor en premierevisning af en ny film fra hendes hånd vil være en central del af hendes udstilling på Den Danske Pavillon.

Hun beskriver sit eget ouevre som en udforskning af aktuelle politiske spørgsmål uden at være bundet af den igangværende politiske dialog i medierne. Hun kombinerer ofte arkivmateriale, live action og computergenererede billeder. Den kunstneriske blanding af fakta og fiktion kan, håber hun, forhåbentlig tilbyde en ny måde at nærme sig vigtige sociale og politiske spørgsmål.

”Sansour er en helt exceptionel god kunstner, som formår at behandle væsentlige problemstillinger på en interessant og vedkommende måde. Vi valgte hende, fordi hun i sin kunst beskæftiger sig med problemstillinger, der er relevante. Ikke kun i Danmark, men også i resten af verden. Hun behandler både aktuelle politiske og mere universelle almenmenneskelige problemstillinger omkring identitet og tilhørsforhold. Og det gør hun i et helt særegent billedsprog, som trækker på referencer fra filmhistorien og især science fiction-genren,” siger Lisette Vind Ebbesen, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst.

Kunsten kan være med til at ændre vores selvforståelse

Lisette Vind Ebbesen uddyber, at det har været vigtigt for Statens Kunstfond at pege på en kunstner, der i sine værker giver publikum noget at tale sammen om.

”Kunstens værdi består for os i, at den skaber en fælles samtale omkring sig. Kunsten viser os nye perspektiver på verden, skaber et rum for refleksion og skubber os ud af vanetænkning. Kunsten virker med andre ord som en igangsætter, der kan være med til at forandre vores selvforståelse, både som individer og som gruppe. Så det er denne vision, valget af Sansour også skal ses på baggrund af,” siger Lisette Vind Ebbesen.

Præcis Sansours evne til at sætte dialoger i gang var også en af bevæggrundene for, at Charlotte Præstegaard inviterede Sansour til at udstille i Astrid Noachs Atelier.

”Sansour bearbejder med sin kunst essentielt humanistisk materiale på måder, der kan beskrives som både personligt og politisk. Vi ønskede at tale konkret om Sansours værker, og samtidigt at få en samtale i gang omkring kunstens muligheder for at skabe imaginære rum til at forme nye indsigter i og forståelse af den tid, vi lever sammen i,” siger Charlotte Præstegaard.

Sansour begræder manglende tilhørsforhold

Larissa Sansour fortæller, at begrebet tilhørsforhold for en palæstinenser som hende selv er tæt knyttet til begreber som personlig, kulturel og national identitet, hvorfor disse har været et centralt tema i hendes praksis fra begyndelsen. Hun blev født i 1973 i Jerusalem i en palæstinensisk familie, er dansk gift og har boet en årrække i Danmark, men er pt. bosat i London.

”Jeg voksede op i Bethlehem, men forlod tidligt mit hjemland for at studere i Storbritannien og Amerika. Lige efter afslutningen af ​​mine kunststudier i New York flyttede jeg til Danmark. Nu er jeg tilbage i Storbritannien, men besøger ofte Danmark og Palæstina og føler mig både hjemme og som gæst begge steder. Jeg plejede at begræde det faktum, at jeg ikke har et bestemt tilhørsforhold, men at føle et slægtskab til mange dele af verden nu, er endt med at være en oplevelse af frisættelse,” siger hun.

På besøg i Bethlehem efter en øko-apokalypse

Larissa Sansours udstilling på Venedig Biennalen 2019 bærer titlen 'Heirloom'. Den præsenterer tre indbyrdes forbundne stykker, en science fiction film i s/h, en skulpturel installation og en arkitektonisk intervention. Filmen 'In Vitro' er sat i en underjordisk bunker under den palæstinensiske by Bethlehem årtier efter en øko-apokalypse. To kvinder diskuterer spørgsmål relateret til fortiden over jorden, pålideligheden og værdien af ​​minder. Begrebet fravær og tidsmæssigt vakuum er centrale for stykket, og disse temaer undersøges yderligere af den skulpturelle installation med titlen 'Monument for Lost Time'. Denne installation tager et psykologisk/fiktivt objekt fra filmen og konverterer det til et stort og overvældende faktum. Det samme gælder for den arkitektoniske intervention. Det tager et element fra filmen, håndmalede fliser fra et byhus i Bethlehem, og introducerer replikaer af disse fliser i pavillonens arkitektur og understreger yderligere samspillet mellem fakta og fiktion.

”Jeg håber, at konceptet i udstillingen vil resonere med publikum. Alle tre stykker i pavillonen præsenterede helt nye udfordringer for mig, og jeg er meget tilfreds med resultaterne. Det er første gang, at jeg arbejder med kendte skuespillere, og jeg kan ikke vente med at se folks reaktion på deres fantastiske præstationer,” siger Larissa Sansour.

Lisette Vind Ebbesen ser også frem til biennalen:

”Sansours nye film rummer mange lag og stiller flere spørgsmål end den nødvendigvis giver svar, så jeg føler mig også ret overbevist om, at der vil være stof til mange gode samtaler publikum imellem.”

Larissa Sansours seneste soloudstillinger inkluderer bl.a. Dar El-Nimer i Beirut, Bluecoat i Liverpool, Chapter i Cardiff, New Art Exchange i Nottingham og Nikolaj Kunsthal i København.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce