0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Kulturaktører vil byde på ny dansk tv- og radiokanal: “Interessen er overvældende”

Kulturpolitik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I forrige uge inviterede Mette Bock (LA) til et åbent møde i Kulturministeriet. På mødet kunne deltagerne lufte deres idéer og input til de kommende kulturkanaler, der i forbindelse med medieforliget for 2019-2023 er taget en politisk beslutning om at oprette.

Den ene er en radiokanal, den anden en TV-kanal, men derudover er det meste åbent, og på dagsordenen var temaer som: Brede kulturkanaler eller nichekanaler, programindhold, udbudsvilkår og indtægtsmuligheder.

Blandt dem, der takkede ja til kulturministerens invitation, var repræsentanter fra DK4, TV 2, Altinget, Boxer TV, Bauer Media og en gruppe af danske folkeoplysnings- og kulturaktører.

Sidstnævnte har indkaldt til stormøde den 19. februar for at diskutere mulighederne og nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at byde på kulturkanalerne.

“Interessen er overvældende,” fortæller initiativtager Jane Sandberg, der er direktør for Enigma og i denne sammenhæng repræsenterer Foreningen af Specialmuseer i Danmark. Også Coop er en del af initiativet.

Det er tanken, at gruppen af folkeoplysnings- og kulturaktører vil danne en andelsbaseret forening, og i et baggrundsnotat beskriver initiativtagere motivationen for at gå ind i medieverdenen.

“De danske kulturaktører og folkeoplysende organisationer skaber rammer om videnformidling, læring og andre aktiviteter for en stor del af danskerne. Men hvad med alle dem, som ikke selv opsøger den viden? Hvordan får de valuta for deres skattekroner og møder kunsten, kulturen og folkeoplysningen som dannelsesfaktorer i deres liv? Det kan et bredt engagement blandt kulturaktører og folkeoplysende organisationer i en ny radio/tv-kanal hjælpe med,” lyder det i notatet, hvor der også bliver argumenteret for, hvad kulturinstitutioner kan bidrage med:

"Særligt kulturinstitutioner skaber i deres virke stemninger og taler ind i et ”følelsesbåret landskab”, som trækker på brugernes egne erindringer og erfaringer. Vi er dygtige til at iscenesætte vores fortællinger og skabe narrativer som skaber en bred klangbund hos vores gæster. Den følelse må kunne genskabes som et konstruktivt afsæt for radio/TV-formidling i højere grad, end vi har set det hidtil. Ved at bygge videre på en kobling mellem ”reality” og forskningsbaseret formidling, står vi et stærkt sted.

Kulturinstitutionerne rækker som noget helt særligt over treklangen fortid-nutid-fremtid. Vores samlinger og vores viden kan give perspektiv og oplyst grundlag således, at vores brugere kan danne deres egne holdninger og måske endda aktiveres i processen med at være aktive, demokratiske borgere."

Prisen for en andel i foreningen skal være så lav, at både små og store organisationer kan være med. Alle er velkomne, og initiativtagerne går efter det bredest mulige samarbejde blandt kultur- og folkeoplysende organisationer.

I baggrundsnotatet bliver der lagt op til, at der skal vælges en bestyrelse, som skal ansætte en uafhængig redaktion, der selvstændigt sammensætter den optimale sendeflade. Alle involverede aktører skal kunne pitche idéer til redaktionen, og programproduktionen skal foregå hos eksterne og geografisk spredte produktionsselskaber.

Jane Sandberg ønsker på nuværende tidspunkt ikke at kommentere på nærmere på initiativet, men henviser til baggrundsnotatet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce