0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Ejendomsvirksomhed og flere fonde finansierer ombygning og modernisering af Enigma

Kulturarv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bygningen på Øster Allé 1 i København, som indeholder Enigma – Museum for post, tele og kommunikation, er blevet opkøbt af ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan. Sammen med købet finansierer Jeudan en ombygning og modernisering af museet, som vil stå klar i 2021.

Indtil 2015 havde museet til huse på Købmagergade, men i 2016 indtog det den gamle bygning på Østerbro, som indtil det nye opkøb var ejet af Postnord. Det er ifølge et opslag på museumsdirektør Jane Sandbergs Facebookprofil, endelig lykkedes at få finansiering til den ombygning, som længe har været ønsket af adressen på Østerbro. Udover Jeudans bidrag finansieres ombygningen også af 10 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden, 1 million fra Augustinusfonden og 500.000 kroner fra Knud Højgaards Fond.

Administrerende direktør i Postnord, Peter Kjær Jensen, er helt tryg ved at overdrage den ikoniske bygning til Jeudan.

”Jeg er glad for, at vi med overdragelsen af den ikoniske bygning har sikret en spændende fremtid for Enigma, der skal binde fortid, nutid og fremtid sammen og bidrage til især børns og unges kommunikative forståelse og dannelse. Bygningen på Øster Allé bliver en storslået ramme for museet og dets arbejde med at gøre udviklingen af vores måde at kommunikere med hinanden på relevant for museumsgæsterne,” lyder det fra Peter Kjær Jensen i en pressemeddelelse.

Forøget fokus på at inddrage de besøgende

Enigma råder over samlinger, der skildrer den danske kommunikations- og mediehistorie fra postvæsenets oprettelse i 1624. Når det nye museum åbner i 2021, bliver det med et forøget fokus på de besøgendes oplevelse af samlingerne og på at inddrage gæsterne. Koncepter som museet, ifølge direktøren, allerede har arbejdet med.

”Vi har i vores udstillinger arbejdet med et skarpt fokus på at inddrage vores gæster. Vi inviterer til, at de deler deres egne erfaringer, og vi har i udstillingsarkitekturen lagt op til samtale- og debatarealer, hvor gæster møder museets eksperter og nogle af museets mange samarbejdspartnere, ikke mindst det foreningsliv, som Enigma allerede har samarbejdet med i nogle år. Børn kan for eksempel lære at kode af foreningen After Nows frivillige, og får man lyst til at teste sine innovative evner, kan man gå i museets Makerspace, hvor der kan eksperimenteres med teknologiudvikling,” udtaler Jane Sandberg.

Den nye museumsbygning tegnes af Bertelsen & Scheving Arkitekter, og planen er, at museet skal inddeles i fire helt nye udstillingsområder:

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce