0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Nyt initiativ med gratis museumsadgang til unge blev en succes – nu drømmer Golden Days stort

Kulturarv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekstraordinært mange unge under 27 år besøgte et eller flere danske museer, kunsthaller eller oplevelsescentre i uge 37. Omkring 80 institutioner over hele landet havde som en del af kampagnen ‘K7’ givet gratis adgang for den unge målgruppe, og hos festivalorganisationen Golden Days har man nu gjort resultatet op.

“Som vi kan se det, ser det rigtig fint ud. Vi kan se, at der er enkelte steder, som har haft op til 2000 besøgende, og vi kan også se, at initiativet er blevet taget godt imod på museer spredt over hele landet og ikke kun i hovedstadsområdet,” fortæller direktør hos Golden Days Svante Lindeburg.

Ifølge optællingerne hos Golden Days har omkring 8000 unge benyttet sig af det gratis tilbud, der også indeholdt et konkurrenceelement om, hvor mange museer man kunne nå at besøge i løbet af ugen. Enkelte unge har således besøgt op til 25 museer i løbet af ugen, og besøgene har spredt sig over hele landet.

“Det er klart, at der har været en koncentration omkring de større byer, for der kan man komme rundt til mange steder. Vi kan dog også se, at mange har taget udgangspunkt i en større by, men at de også har bevæget sig ud derfra. Men det ser ud som om, at folk har været hele vejen rundt i Danmark, og det er vi selvfølgelig glade for,” siger Svante Lindeburg.

Ikke alle museer blev spurgt

Da initiativet