0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Robert Wengler.
Foto: Robert Wengler.

Gertrud Hvidberg-Hansen er museumsdirektør for Glyptoteket.

Glyptotekets nye direktør om moderne museumsledelse, formidling og unges interesse for græsk-romersk antik: »Nogle gange må man lidt op i helikopteren for at se relevansen«

Kulturarv

Et år med succesfulde særudstillinger og rekordhøje besøgstal på Glyptoteket blev i går fulgt op med offentliggørelsen en ny spydspids.

Gertrud Hvidberg-Hansen er navnet på den nye museumsdirektør, der kommer fra en direktørpost på Faaborg Museum, og som fra 1. marts skal lede det toneangivende museum ind i en ny tid.

Men hvordan fastholder man Glyptotekets position som et af landets mest besøgte museer samtidig med, at man videreudvikler den palet af friske og særprægede formidlingsformer, som i de senere år er blevet museets varemærke?

’Det handler i høj grad om at være kreativ og i stand til at kaste nyt lys over tingene. På Glyptoteket er der rigtig mange tangenter at spille på, fordi det er så bredt sammensat en samling. På den måde er det et unikt sted – vi har jo ikke andre danske museer, der både huser fine franske malerier, mumier og græsk-romersk antik. Det er nogle ret fantastiske ting, der skal aktiveres, hvis tingene skal gå op i en højere enhed,’ siger Gertrud Hvidberg-Hansen til Kulturmonitor.

Efter seks år på direktørposten hos Faaborg Museum ser hun ser nu frem til at gå en ny og markant anderledes udfordring i møde.

’Jeg glæder mig meget til at overtage et så veldrevet museum, og jeg er meget begejstret for at træde ind et sted, hvor der er arbejdet så meget på både de indre og ydre linjer. Der er sket nogle meget spændende ting de sidste par år med nogle stærke udstillinger og forsknings- og formidlingsmæssige projekter, og meget af det vil jeg gerne gå videre med, fordi det flugter så fint med den måde, jeg tidligere har arbejdet på.’

Hvad er det konkret ved dit tidligere arbejde på Faaborg Museum, der flugter så fint med Glyptoteket?

“I min tid på Faaborg Museum har jeg brugt meget krudt på at udvikle et museum for fremtiden, som hele tiden har den vigtige arv med i tankerne, og i forhold til Glyptotekets Carlsberg-historik er det også meget relevant. I Faaborg har vi haft mange nye vinkler på den forholdsvist afgrænsede fynske samling, men vi har også fået møblerne, arkitekturen, designet og bygningshistorien til at spille ind. Alle de elementer har vi sat i spil, samtidig med at pege tilbage på den grundlæggende historiske arv. På Glyptoteket bliver det meget den samme øvelse – bare i en langt større skala.”

Vil stille de rigtige spørgsmål

Kan man forvente, at du viderefører den eksisterende linje på Glyptoteket, eller vil du lægge en ny tone for dagen?

’Jeg håber først og fremmest på at kunne holde kadencen, og jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at arbejde sammen med mine medarbejdere. En ting er at være direktør, men det er også enormt vigtigt, at der er nogle dygtige medarbejdere, som kan løfte det her, og det er der på Glyptoteket. Det er jo et større maskineri, og det er vigtigt, at man har medarbejderne med, når man lægger en strategi. Man kan ingenting alene som direktør – det er fuldstændig afgørende, at man har en god arbejdsplads, som tiltrækker de bedste medarbejdere,’ siger direktøren og fortsætter:

’I forhold til selve museets virke skal vi fortsætte med at nytænke formidlingen af de her helt unikke kunstsamlinger. Der er nogle af samlingerne, der er nemmere at få formidlet til et bredt publikum, mens andre er sværere. Der er nok mange unge i dag, der nærmest intet ved om den græsk-romerske antik, så det kræver nogle særlige greb. Alt det glæder jeg mig virkelig til at tænke sammen. Det er de rigtige spørgsmål, der skal stilles.’

Hvad er det for nogle spørgsmål?

’Hvordan kan man tænke huset som helhed? Hvordan kan man få samlingernes forankring i en helt fantastisk bygning til at skinne igennem? Hvordan kan man blive ved med at gøre museet relevant på nye måder? Netop de nye måder har jeg selvfølgelig nogle idéer til, men de skal jo udvikles i fællesskab med de medarbejdere, der skal udføre dem i praksis.’

Velkommer kunsten i en bred kontekst

Er der nogle nuværende eller tidligere udstillinger på Glyptoteket, som du vil fremhæve som særligt forbilledlige eller beundringsværdige?

’Den aktuelle udstilling med Palmyra-samlingen er helt fantastisk, både fordi det med internationale briller er en meget vigtig samling, men også på grund af måden, den er formidlet på. Man får både det genstandsmæssige frem, men får også tiden og konteksten italesat, og jeg tror virkelig, at den kan række ud til et bredere publikum, end man lige regner med. Jeg synes også, at Odilon Redon-udstillingen (fra 2018, red.) var meget imponerende. Når man på den måde hiver en sværvægter i fransk kunst ind, er det en vigtig mulighed for det danske museumspublikum. Folk rejser ganske vist langt for at gå på museum, men det er også rigtig vigtigt, at et dansk publikum kan se sådan noget i deres hjemland.’

Og netop i forhold det danske publikum, hvordan ser du så Glyptotekets nationale vigtighed i forhold til den internationale? Museet er jo en enorm turistattraktion.

’Før jeg danner mig et billede af Glyptotekets position i forhold til turismen, må jeg høre lidt nærmere om, hvordan tallene fordeler sig og få et dybere indblik i, hvad Glyptoteket i forvejen gør for at være et internationalt museum. Jeg har selvfølgelig også nogle idéer, men det er et meget stort felt at arbejde inden for turisme, og det binder sig op på en større ledelsesstrategi i regionen, som museumsarbejdet skal samstemmes med.’

Både på Glyptoteket, men også på kulturinstitutioner generelt er der et stigende fokus på tværfaglighed og bred udnyttelse af de kulturelle rum – for eksempel i forbindelse med talks, koncerter, oplæsninger osv. Er det en tradition, du vil videreføre på Glyptoteket?

’Det er rigtigt, at Glyptoteket bruges til rigtig mange ting, og det er mit indtryk, af det også peger ind i nogle æstetiske begreber eller nogle politiske dagsordener, som på en eller anden måde også har en relevans for selve kunstsamlingen. Nogle gange må man lidt op i helikopteren for at se relevansen – der kan for eksempel være nogle politiske debatter i en talk, som måske peger ind i den græsk-romerske antik, som jo var demokratiets vugge,’ siger Gertrud Hvidberg-Hansen og afslutter:

’På den måde synes jeg, at det er vigtigt at have et anker inde i huset, men hvis man er dygtig nok, hvad det anker bruges på mange måder. Kunst er jo rundet af en bredere kultur og dannelse, så alt, der kan sætte kunsten i en bredere kontekst, synes jeg, at man skal velkomme.’

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce