0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
PR
Foto: PR

Signe Høirup Wille-Jørgensen er komponist og medlem af Projektstøtteudvalget for Musik.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til redaktionen@kulturmonitor.dk

Krænkelserne vælter ud af skabet: »Jeg er lykkelig for at være med i denne forandringernes tid«

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Debatindlæg: Jeg gør, hvad jeg kan for at følge med, men jeg skal da ellers love for, at det er nemt at miste pusten for tiden.

Når året går på hæld, er det altid som om, at der skal afsluttes lidt mere end normalt, og tempoet er lige nu virkelig højt på krænkelsesfronten. SoMe gløder. Artikler og historier, debatindlæg og nye mulige tiltag diskuteres.

Pigekorssagen, hvor DR er kommet med en rapport og – endelig – en uforbeholden undskyldning. DR har ligefrem frataget æresmedaljer fra dirigenterne Tage Mogensen og Michael Bojesen. Sidstnævnte, der ellers havde taget et forsigtigt skridt i retningen af en undskyldning, trak lige alt i land og prøvede at frikende sig selv i stedet for at gå ind i det nye landskab, hvor mulighederne for forandring sætter dagsorden. Ærgerligt.

Til alle dem der har savnet ansigter, stemmer og navne bag historierne, så ser man da virkelig en tid nu, hvor kvinder står frem. Lad os støtte dem. Lyt eksempelvis til programmet ’Genstart’ på DR Lyd, hvor en del tidligere sangere fortæller om deres oplevelser og blik på en seksualiseret kultur.

Den kultur er vi ved at ændre på – og jeg lover, at det er med til at skabe bedre sex til alle og bedre arbejdspladser – inklusive julefrokosterne.

Min kæbe rammer bordet over de her kvinders mod

Mandag er der så premiere på dokumentaren om TV 2. Jeg skal selvfølgelig se den, før jeg udtaler mig om noget som helst, men jeg sidder allerede med en kæbe mod bordet over de her kvinders mod.

Der er ingen tvivl om, at vi er godt i gang med at få lavet en vaskeægte kulturændring af samfundet, som kommer til at sprede sig ind i vores forståelse af magt og hierarkier.

Lad os for eksempel håbe at historierne fra Arken bliver den sidste i en mildest talt ramt museumsverden, og lad os ikke blande corona og coporate krav ind i debatten om god ledelsestil og krænkelseshistorier.

Der skal stilles skarpt på, at alle har ret til at være her. Alle har ret til at blive behandlet ordentligt. Alle har ret til at sige fra uden at skulle miste deres fundament.

Lad os få flere mænd på banen

I sidste uge besluttede bestyrelsen for Statens Kunstfond, efter oplæg fra Projektstøtteudvalget for Musik, at rette henvendelse til kulturministeren og opfordre til, at anbefalingerne om god ledelse i selvejende kulturinstitutioner opdateres og suppleres med anbefalinger om håndtering af krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.

Så lad os sige at 2022 bliver arbejdspladsernes år med nyudviklede ledelseskurser med fokus på virksomheders sociale ansvar og strategier for tryghedskultur – og skal vi ikke lige tage ligeløn med?

Jeg er virkelig glad, nærmest lykkelig, for at være med i denne forandringernes tid, og der er plads til flere. Som Birgitte Possing beskriver i sin bog ‘Argumenter mod kvinder’, så kræver det, at mændene vil være med, når der skal laves store samfundsforandringer.

Så kom nærmere. Der er plads til mange flere. Lad os få skabt en stolt og forbilledlig ledelses- og bestyrelseskultur i Danmark i både privat og statslig regi.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce