0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PR
Foto: PR

Nanna Bernth er Cand.comm og selvstændig kommunikationsrådgiver.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til redaktionen@kulturmonitor.dk

Kommunikationsrådgiver: Derfor kan man ikke underskriftindsamle sig til kulturdækning

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Debatindlæg: I Presselogen den 26. september lignede Ask Rostrup en, der netop var blevet tilbudt at få sat strøm til sine kønsorganer.

Kultur som selvstændigt programindhold i nyhedsudsendelserne?! KÆMPE NEJ TAK!! Lød svaret fra chefredaktøren for TV 2 News. Og på DR er redaktionschef Casper Walbom Høst enig. Der er masser af kultur på fladerne. Så det skal ikke også i TV-Avisen.

Behovet er ellers udtalt af en række kunstnere og kulturpersonligheder i en underskriftsindsamling for mere kulturstof i nyhedsudsendelserne.

Men dét skal hverken DR eller TV 2 nyde noget af. Som Ask Rostrup forklarede seerne: Man kan ganske enkelt ikke dele verden (tv-nyhedsudsendelser) op i sektioner. Og det ender jo i øvrigt bare med produktomtale af udvalgte film eller udstillinger, som kun interesserer de seere, der i forvejen er glade for kultur.

Har svenskerne styr på noget som helst?

Så ingen sektioner i nyhedsudsendelserne – altså bortset fra sport og vejr. Lige her kan man godt dele verden op. Og på svensk tv kan man også godt finde ud af at have en kultursektion, men hey... Det er jo Sverige, og hvad ved de om noget som helst? I Danmark er der i hvert fald ingen seere i den slags.

Rostrups argumenter er pjattede.

Kultur fylder mindst lige så meget i danskernes liv som sport, og selvfølgelig kan man styre uden om ren produktomtale. Selvfølgelig kan man lave en dækning, der interesserer flere end sæsonkortholderne til Det Kongelige Teater. Selvfølgelig kan man lave kritisk og oplysende journalistik om kultur. Det gør man jo allerede i de trykte nyhedsmedier, og i radioen kan man også godt finde ud af det. Men det kræver måske, at man tænker formidlingen anderledes på tv, så man ikke falder i gryden med reklamer for nye blockbustere.

Journalistisk uafhængighed er ikke til salg

Når projektet alligevel er dødfødt, er det fordi sandsynligheden for succes med en underskriftindsamling er så uendelig lille. Man har nemlig ikke medregnet den journalistiske selvforståelse.

Journalister arbejder for sandheden og uafhængighedens ukrænkelighed. Man kan ikke presse, købe eller lokke sig til positiv omtale. Man kan ikke demonstrere eller underskriftindsamle sig til dækning af et udvalgt stofområde. Det er og har altid været den frie presses eksistensberettigelse.

Derfor bimler og bamler alle alarmer og modstandsreflekser, når nogen prøver at påvirke den redaktionelle linje – uanset hvad det handler om! Var der underskrifter for mere dækning af tech eller landbrug var reaktionen blevet præcis den samme: Et kæmpestort nej tak.

Så når Rostrup og andre nyhedstyper alligevel bedyrer, at de da bestemt gerne vil mødes med kulturlivet og høre om deres ideer, sker det for at virke imødekommende og åbne.

Men det kommer det næppe til at ændre noget.

Den journalistiske uafhængighed er ikke salg og kan ikke påvirkes og da slet ikke, hvis omtalen rummer antydningen af et kommercielt udbytte.

Altså medmindre man er James Bond. Så må man godt komme i nyhederne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce