0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Martin Gundesen
Foto: Foto: Martin Gundesen

Peter Westphael er teaterdirektør hos Randers Teater.

Teaterdirektør: Vi har ikke brug for flere højtflyvende analyser eller et analyseinstitut uden tilknytning til kulturlivet

Debat
FOR ABONNENTER

Debatindlæg: Diskussionen om Kulturens Analyseinstitut er endnu engang dukket op til overfladen, og med den følger diskussionen om kulturinstitutionernes analysebehov. Hvad skal måles, hvem skal det gavne og hvorfor?

Det er tankevækkende, hvor mange der har meninger om, hvilke behov vi der arbejder med kunsten og kulturen har, og hvordan vi skal løse vores opgaver.

Viden og indsigt har aldrig skadet nogen eller noget, men hvis den viden og indsigt ikke blive gjort praksisnært, bliver det bare endnu en tur i det kulturelle hamsterhjul.

På Randers Teater producerer vi teater, som skaber store oplevelser for vores borgere. Det gør vi ved at producere teater til børn, til unge og til voksne. Det gør vi ved at engagere os i vores by og bidrage med stort og småt der, hvor vi kan. Det gør vi gennem samarbejder med kommune, erhvervsliv, skoler, daginstitutioner, plejecentre og resten af regionens kulturaktører. Vi sørger for, at det teater, vi producerer, er relevant for byens borgere, kan underholde, skabe rum for refleksion, udfordre og give stof til eftertanke.

Vi gør det ikke kun, fordi vi er forpligtet til det gennem de offentlige tilskud, men fordi teater opstår i mødet med et publikum, og interessen og relationen til vores publikum er en hjørnesten i det at skabe teater.

Behov for mere viden og større dataindsigt

I scenekunstbranchen har der i mange år været et særligt fokus på publikumsudvikling, og jeg har som teaterchef og initiativtager til den midtjyske sammenslutning af teatre, SceNet, været med til at sikre, at der blev produceret ny viden om publikumsudvikling gennem forskningsprojekter og publikumsrettede initiativer.

Kulturbranchen har behov for mere viden og større dataindsigt, men vi har ikke brug for flere højtflyvende analyser eller rapporter, der konkluderer, hvordan vi skal drive teater.

Det, jeg derimod har brug for, er konkret viden om publikum: Hvem kommer på teatret, og hvem gør ikke? Og ikke mindst hvorfor? Hvilke muligheder og potentialer rummer byen, som vi endnu ikke har udnyttet? Vi har brug for relevant viden, der kan inspirere, og konkrete redskaber, der kan hjælpe os videre i vores arbejde for at skabe god, relevant scenekunst.

Vi skal have konkret og praksisnær viden

Det er en opgave, som i min optik hverken kan eller skal varetages kun af det enkelte teater eller den enkelte kulturinstitution, men som heller ikke kan varetages af analyseinstitutter uden tilknytning til kulturlivet.

Vi har brug for en organisation, der i samarbejde med kunst- og kulturinstitutionerne og med udgangspunkt i institutionernes individuelle behov og strategier kan skabe en samlet indsats omkring publikumsudvikling, generere konkrete redskaber og give indblik i publikumssammensætninger, kulturpræferencer og barrierer for deltagelse. Det skal give os konkret, praksisnær viden, som er nem at omsætte til virkelighed og handling på den enkelte institution i en travl hverdag.

Kan ikke udliciteres til institutter

Hvis jeg derfor skal vende tilbage til mine indledende spørgsmål: Hvad skal måles? Hvem skal det gavne og hvorfor? Så må mine svar være: Vi har behov for praksisnær viden om publikum i kraft af data, analyser og følgeforskning, der kan være med til at udvikle redskaber, vi som kulturinstitutioner kan bruge, når vi skal konkurrere om borgernes opmærksomhed.

Det er til gavn for den demokratiske dannelse, der ligger til grund for vores offentligt støttede kulturliv, men i særlig grad er det for at give kulturinstitutionerne mulighed for at nå ud og sikre, at alle borgere i hele landet får mulighed for at møde kunsten og kulturen.

Det er en opgave, som ikke kan udliciteres til institutter, men skal løses i

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Vil du lære os bedre at kende?

Prøv Kulturmonitor uforpligtende i 14 dage

Prøv nu